Evy Gruyaert met Hardlopen met Evy app
Home » Mijn afstand klopt niet (IPHONE)

Mijn afstand klopt niet (IPHONE)

We hebben hieronder een lijstje verzameld vol tips om GPS issues op iPhones te proberen herstellen.

Algemene Apple issues

  • Toestellen van voor 2012 hebben sowieso een software update nodig voor GPS bug.
  • Toestellen met iOS 12 en eerder hebben vaker last van GPS uitval omwille van iOS software issues.
  • Bij de iPhone 6 (maar ook andere toestellen) is het loskomen van de antenne kabel een gekend probleem. Bel Apple support, zij kunnen vanop afstand een hardware analyse uitvoeren van je toestel. Een herstel zorgt ervoor dat geregelde uitval van je GPS signaal opgelost wordt. Sommige hardhandige gebruikers rapporteren dat hun toestel soms beter werkt na schudden / tikken. Dit wijst er op dat de antenne geen goed contact heeft.

Geef onze app toegang tot ‘location services’

  • Ga naar ‘instellingen’ > onze app > ‘location’ > kies ‘while using’ of ‘always’
  • Doe hetzelfde voor alle apps die locatie vragen (Instellingen > Privacy > Location services > schakel de nodige apps aan in de lijst)

Algemene tips

  • Schakel WiFi volledig uit tijdens het lopen.
  • Schakel Apple Maps aan voordat je onze app start. Apple Maps krijgt bepaalde privileges op iPhone die andere apps niet krijgen. Door Apple Maps aangeschakeld te houden, kunnen andere apps meeliften op de GPS.
  • Sommige hoesjes met magneten of metalen onderdelen verstoren het GPS signaal. Probeer eventueel eens te lopen met je toestel in een stoffen / plastic hoesje
  • Ga naar instellingen > general > Background app refresh > schakel ‘aan’ op zowel WiFi als Mobile Data

Stel al je iPhone instellingen die iets te maken hebben met locaties opnieuw in

  • Ga naar een nieuwe locatie, liefst van al met open zicht op de lucht (GPS werkt op satellieten)
  • Zet je ‘location services’, WiFi, Bluetooth en LTE uit en weer aan als volgt:
    1. Instellingen > Privacy > Location services > schakel uit
    2. Instellingen > Bluetooth > schakel uit
    3. Instellingen > Wifi > schakel uit
    4. Instellingen > Mobile data > Mobile data options > schakel uit
    5. Schakel je toestel volledig uit, laat het zeker 1 minuut volledig uit, herstart het dan
    6. Schakel alles weer aan met uitzondering van WiFi
    7. Na een test (met de app) kan je de WiFi ook weer aanschakelen
  • Zet ‘airplane mod’ aan en dan weer uit
  • Ga naar instellingen > general > datum en tijd > kies ‘Automatisch’
  • Let op! volgende instructie zorgt ervoor dat je ook WiFi wachtwoorden en VPN instellingen opnieuw moet ingeven
    1. Ga naar instellingen > general > reset > reset network settings
    2. Ga naar instellingen > control center > customize controls > zet ‘niet storen tijdens het rijden’ uit
      Een iOS update schakelt dit vaak weer ‘automatisch’
  • Ga naar instellingen > ‘do not disturb’ volledig uit
  • Ga naar instellingen > cellular > cellular data > schakel uit, wacht 15 seconden en schakel aan
  • Ga naar instellingen > general > reset > reset location and privacy

Geef onze app opnieuw toegang tot ‘location services’

  • Ga naar ‘instellingen’ > onze app > ‘location’ > kies ‘while using’ of ‘always’
  • Doe hetzelfde voor alle apps die locatie vragen (Instellingen > Privacy > Location services > schakel de nodige apps aan in de lijst)

Drastische maatregelen (noodoplossing)

LET OP: je verliest al je instellingen als had je een nieuw toestel gekocht, dus ook zaken zoals contacten / je adresboek tenzij dit in backup staat op je iCloud account

  • Doe een ‘factory reset’ van je toestel en herstel eventueel een backup via computerverbinding (niet via ‘over the air’ of ‘icloud’)